fbpx

FORBEREDELSE AF DIN KROP

forberedelse af din krop til en smertefri fødsel

Forbered din krop til fødslen

Er du i god nok form?

Du er måske i tvivl om, du får trænet nok, og om du nu er i form til fødslen? Og ja fødslen er båden en mental og en fysisk præstation, men den gode nyhed er, at du ikke behøver at være en superatlet for at få en god fødselsoplevelse.

Udover at booste oxytocin i graviditeten (se vores indlæg om dette) er det også vigtig at forberedelsen af din krop sker på anden vis. En fødsel er at sammenligne med et maraton løb – rent muskelarbejdsmæssigt. Derfor bør din krop også være i form. Du ser aldrig nogen stille op til et maratonløb uden at have træne op til det. Nu kan det jo være svært for nogle at træne, men de fleste kan gå ture. Start med at gå en lille tur og øg gradvis længden gerne til du kan holde til at gå flere timer ad gangen. Eller svøm en time ad gange eller lav vandarobic en time.

Træn også ryg og mavemuskler

Det kan også være en god ide at lave nogle øvelser som styrker din ryg og mave, da det er den del af din krop som bliver mest belastet undervejs i graviditeten, som babyen vokser sig større. Derudover bliver du glad for at dine mavemuskler er stærke, når du skal presse din baby ud, da det går meget nemmere, hvis du har gode mavemuskler. Det eneste du skal være opmærksom på, hvis du laver mavebøjninger er at du ikke kommer for højt op med skuldrene fra gulvet, efter dine mavemuskler har delt sig. Det kan du nemt tjekke selv. Når du kigger hen over din mave, når du løfter skuldrene fra gulvet og spænder op i mavemusklerne og bøje dig frem mod dine knæ, så skal maven stadig have en blød runding. Den må ikke ligne en Tuborg klamme:

Hvis dine mavemuskler ser ud som Tuborg klammen er du kommet for højt op og presser dine tarme op mellem de adskilte mavemuskler, hvilket ikke er godt.

Vigtigheden af forberedelsen af din krop

Hvorfor er det så vigtigt at være i form, når det er livmoderen der skal lave arbejdet? Fordi en muskel, der skal arbejde godt, har brug for ilt. Når du er vant til at dyrke motion, er dine lunger vant at optage godt med ilt. Hvis livmoderen ikke får ilt nok syre den til, hvilket giver smerte. Derudover skal dine ben og arme også kunne bære dig i muligvis mange timer. Hvis du er vant til at stå og gå, kan du klare mere før du bliver træt. Når du bliver træt falder din smertetolerance også og du får hurtigere ondt.

Vejrtrækningsteknikker, som forberedelse af din krop

Du kan også med fordel træne vejrtrækningsteknikker i graviditeten, både for at træne dine lunger til at optage godt med ilt, og for at kunne bruge teknikkerne under fødslen, så livmoderen får rigeligt ilt.

Afspænding som forberedelse

En anden vigtig faktor for en god forberedelse af din krop er afspænding.

For at livmoderen kan arbejde mest effektivt, så er det vigtigt at være afslappet og afspændt i hele kroppen. Prøv en gang at forstil dig din baby der skal ud. Tror du baby kommer lettes forbi spændte eller afspændte muskler?

Det gør også mere ondt, hvis du spænder i kroppen, mens du har veer. Men det lyder nemmere end det er. Det er nemlig sådan, at det er en naturlig reaktion på smerte at spænde i kroppen. Du har måske prøvet at slå lilletåen ind i et bordben og oplevet, at du bider tænderne sammen og spænder i hele kroppen. Eller du har set sportsudøvere, der ser helt sammenbidte ud i ansigtet, når de lige skal give, det sidste de har i sig.

Fødsler er anderledes. Helt frem til pressefasen er det livmoderen, der arbejder, og dit arbejde er at spænde af i resten af kroppen. Først når du kommer til pressefasen, kan du arbejde med og bruge dine viljestyret muskler aktivt. Man skal ikke undervurdere vigtigheden af at være afspændt for at få en god fødsel. Jordemoderen vil måske sige til dig, at du skal slappe af i balderne eller underlivet, men det kan være rigtig svært, hvis man ikke kender sin krop godt. Derfor anbefaler vi, at du øver afspænding i den sidste del af graviditeten.

Hvorfor skal afspænding og vejrtrækning trænes som forberedelse af din krop?

Når man oplever smerte eller hvis man spænder et sted i kroppen, så er det naturligt også at spænde i resten af kroppen. Men som du allerede har fået at vide, så er det vigtigt at være afspændt under fødslen. Livmoderen arbejder mest effektivt, hvis du er afslappet. Derudover føles smerten meget stærkere, hvis du spænder. Når man spænder, er det også en naturlig reaktion at holde vejret. Men det gør ikke noget godt for dig at holde vejret, da livmoderen har brug for ilt for at arbejde effektivt. Som du nok kan regne ud, så kan vi til gengæld bruge vejrtrækning til at hjælpe kroppen med at slappe af. Fokus på vejrtrækning gør også, at du får mere ilt, og ilt kan, som vi tidligere har skrevet, være smertelindrende.

Både afspænding og vejrtrækning skal trænes, da det ellers kan være svært at koncertere sig om at bruge og fastholde disse teknikker under vearbejdet.

Vejrtrækning og afspænding lærer du helt konkret og med hands-on, hvordan du gør på vores kursus Magiske Fødekræfter.

Læs mere om kurset: Magiske Fødekræfter

Vil du også følge din og babyens udvikling uge for uge?

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og du vil hver uge modtage en mail ud fra din terminsdato, som fortæller dig, hvad du kan forvente på lige dette stadie af din graviditet og hvor langt din baby nu er i sin udvikling.

Du vil hele tiden kunne følge med i hvad der sker der inde i maven med babyen og hvilke forandringer du kommer igennem. Du vil også modtage gode råd og vejledning til at få en omsorgsfuld graviditet for dig og din baby. Desuden vil du modtage information og tilbud, som er relevante i forbindelse med graviditet, fødsel og barsel.

Du kan til enhver tid afmelde nyhedsbrevet ved at klikke i bunden af en af vores mails. Læs mere om vores privatlivspolitik her.
.

Din terminsdato:


Kender du ikke din termin? Beregn den her...

Kom med i fælleskabet med andre gravide og mødre…

Mere end 1,7 tusinde fantastiske og hjertevarme medlemmer

Velkommen i det hyggelige fællesskab, hvor du kan fordybe dig i din graviditet og barsel.

Ofte kan graviditeten og moderskabet føles overvældende og ensomt, og bliver ikke værdsat nok af vores moderne samfund som det burde.

Det vil vi gerne lave om på, derfor har vi lavet denne gruppe og er glade for at kunne byde dig indenfor i vores hjertevarme fællesskab. Her fejrer vi graviditeten, fødekræfterne og moderskabet.

Gruppen er propfyldt med skønne kvinder, som gerne vil dele af deres erfaring, fejre dine glæder sammen med dig, og trøste dig i de svære tider.

Udover at vi ind i mellem deler viden og holder foredrag, så er det også et rart fællesskab, hvor du kan få sparring fra os og de andre (kommende) forældre i gruppen.

Så har du et spørgsmål eller bare noget, du gerne vil fortælle os andre, så er du altid hjertens velkommen til at lave et opslag i gruppen.

Vi glæder os til at lære dig at kende.

Gør noget godt for dig selv og din baby – kom med i gruppen…