fbpx

KOST OG LEVEVIS I GRAVIDITETEN

forberedelse af din krop til en smertefri fødsel

Gravid og hvad nu…?

Måske har du lige opdaget, at du er gravid? Måske har du vist det et stykke tid?

Hvor om alting er, så er du nu med i klubben af kommende mødre. Det kan godt give nogle bekymringer, når du nu er trådt ind eller træder ind i denne klub.

Det er faktisk helt normalt, at du begynder at bekymre dig om den lille baby, som vokser inde i dig. Du bekymre dig måske om, hvad der er det rigtige at spise og drikke? Eller om du får dyrket motion nok eller om den motion du allerede dyrker er ok?

Måske bekymre du dig om, babyen får det den har brug for, så den kan vokse, som den skal? Måske særligt hvis du har eller har haft mega kvalme… Det kan også være at du bekymre dig om, om den er sund og rask? 

Du skal bare vide, at bekymring er en måde du psykisk forbereder dig på moderskabet. Der er også nogle, som helt glemmer, at de er gravide, fordi de måske ikke mærke så meget til graviditeten i starten. Det er også helt normalt.

Føler du, at du mangler svar på nogle af dine spørgsmål?

De fleste har spørgsmål  til deres graviditet. Og det ville for langt de fleste være rart at få svar på nogle af de spørgsmål og bekymringer, du måtte have. Desværre kan der godt gå lang tid, før du ser en jordemoder, efter du har været hos egen læge, hvor du fik konstateret, at du er gravid og fik optaget en vandrejournal.

Derfor vil vi her give dig svar på de mest almindelige spørgsmål, du, som gravid i starten af graviditeten, måtte have. Vi vil også komme med den rådgivning, som du normalt får til dit første jordemoderbesøg, som i gamle dage, lå meget tidligere end i dag. Så kan du på den måde få de informationer, du måtte savne tidligt i graviditeten.

Er du meget træt?

Det er helt normalt, hvis du oplever at du er meget træt i starten af graviditeten. Det skyldes det store arbejde, som din krop laver med at gro en baby. Faktisk svarer den celledeling som foregår i din krop i begyndelsen af graviditeten næsten til et fuldtid arbejde, så hvis du har et job ved siden af, er der måske ikke noget at sige til, hvis du er træt.

Tag den med ro. Sig til dig selv og kæresten er det er ok, at du sover/hviler en masse. Det skal nok blive bedre. Aflys alle aftaler, så der ikke er så meget andet du skal deltage i udover job. Hvis du og din partner ikke har lyst til at fortælle alle, at I venter barn, kan I jo altid undskylde med, at I føler jer stresset og har brug for ro. Det er aktuelt for mange alligevel og alle forstår det stort set i dag.

Hvis du føler smerter eller ømhed i underlivet, nærmest som jag i lysken, er det fordi livmoderen vokser og derfor trækker i de ledbånd, som den er fikseret i inde i maven. Dette kaldes ligamentsmerter.

Har du husket folinsyre?

Sundhedsstyrelsen anbefaler, at du tager et dagligt tilskud af folinsyre på 400 mikrogram fra din graviditet planlægges til udgangen af 12. graviditetsuge. Det er dog ikke skadeligt at fortsætte herefter. Folinsyre er et B-vitamin, som mindsker risikoen for, at dit barn bliver født med rygmarvsbrok eller lav fødselsvægt. Folinsyre findes især i grønne grøntsager som spinat, broccoli og grønkål.

Ryger du?

Der er et stort tabu forbundet med graviditet og rygning. Men du er ikke alene. Faktisk er det næsten hver 4. gravide der ryger. Det anbefales af Sundhedsstyrelsen, at man stopper med at ryge, når man planlægger at blive gravid, eller finder ud af, at man er gravid. Det skyldes at kulilte og nikotin fra cigaretten findes i både dit og barnets blod. Når du ryger optager kuldioxiden pladsen for iltmolekylerne i blodet, og indholdet af ilt i dit blod nedsættes som en følge heraf. Dette påvirker naturligvis den iltmængde dit barn tilbydes via moderkagen.

Rygende mødre føder oftere for tidligt og i gennemsnit vejer børnene ca. 200 gram mindre. Det er vel at mærke ikke fedtlaget men kropsdele og organer der er mindre, såsom hjernen og hjertet.

Det ER svært at stoppe rygning

Det kan være rigtig hårdt at vide at rygningen påvirker dit barn. Specielt hvis du flere gange har prøvet at stoppe rygning uden held. Men du skal vide, at det ikke er dig, der har en rygrad som en orm – det ER svært at stoppe med at ryge. Specielt i en tid, hvor der sker en masse forandringer i din krop og sind. Men ofte kan en graviditet være lige det som motiverer dig til at stoppe. Det er jo også en andet menneskes sundhed, som er på spil, nemlig din babys.

Vi anbefaler, at du tager en snak med din læge. Så du kan få hjælp til ryge stop. Vi ved hvor svært det kan være. Derfor vil vi gerne gøre dig opmærksom på, at hypnose kan være en rigtig god hjælp, når du vil ændre på dine vaner og stoppe med at ryge, hvis du virkelig er motiveret, hvilket du sikkert er, når du er gravid.

Skal man spise for to, når man er gravid?

Det er en myte, at du skal spise for to, når du er gravid! Den mængde mad, du skal indtage dagligt, afhænger af din forbrænding og dit aktivitetsniveau. Det er vigtigt, at du spiser sundt og varieret i din graviditet. Det gør du især ved at holde dig til følgende råd:

  • Spis frugt og grønt – gerne 6 stk. om dagen.
  • Spis groft brød i stedet for hvidt,
  • Spar på sukkeret,
  • Sluk tørsten i vand
  • Spis gerne fisk flere gange om ugen, mens du er gravid. (Fisk, du skal holde dig fra, er alle større rovfisk pga. ophobningen af tungmetaller i disse. Det er f.eks. i orden at spise tun fra dåse, men ikke tunbøffer. Det er også ok at spise sushi, hvis du er sikker på, at fisken har været lynfrosset, da den blev fanget. Igen undgå sushi med tun. Varmrøget fisk er ok. Så det er også ok at spise røget makrel og laks.)
  • Husk at drikke ca. ½ l mælk om dagen. Babyen har brug for den ekstra kalk til bygge knogler af.
  • Undgå medicin og alkohol. (Medicin og alkohol overføres gennem blodet til fosteret. Det er derfor vigtigt at undgå disse i graviditeten. Der er dog noget medicin som ikke udskilles og går over i moderkagen. Spørg din læge eller din jordemoder til råds, om hvad du må indtage og hvad du ikke må indtage. Det gælder også før du indtager helsekost.)

Det kan være en jungle at finde ud af hvad der er godt og skidt at indtage som gravid. Vil du vide mere kan du læse Sundhedsstyrelsens anbefalinger her: https://www.sst.dk/da/viden/graviditet-og-foedsel/information-til-gravide

Lider du af forstoppelse?

På trods af at du normalt ikke har tendens til forstoppelse, kan du også godt opleve at have mere træg mave, mens du er gravid, da musklerne i din mavesæk og tarmene arbejder langsommere. Hvis du har tendens til forstoppelse, skal du drikke rigeligt – gerne 2-3 liter om dagen – og helst gerne vand. Spis groft brød og masser af frugt og grøntsager. Svesker og alternativt rosiner kan sætte gang i maven. Sørg også for at dyrke motion og gerne 30 minutter om dagen. Det sætter gang i fordøjelsen. 2 spsk. HUSK drysset på din morgenmad, kan også hjælpe på forstoppelse og hold din peristaltik i tarmene i gang. Sidst, men ikke mindst, bør nævnes, at du bør tage dig god tid, når du går på toilettet.

Husk Jerntilskud fra 10. uge

Sundhedsstyrelsen anbefaler, at du dagligt indtager 40-50 milligram jern fra 10. uge i din graviditet. Jerntilskud kan også medvirke til forstoppelse. Du kan evt. prøve forskellige mærker, da man kan reagere forskellige på de forskellige former for tilskud. Spørg din læge eller jordemoder til råds.

Får du motioneret?
Der er ingen tvivl om, at det er sundt at være fysisk aktiv – også når du er gravid. Moderat motion forebygger risikoen for graviditetsbetinget sukkersyge, svangerskabsforgiftning, rygsmerter og bækkenløsning. Og så har det også den bonus, at du er bedre klædt på til fødslen, og har en større chance for en let fødsel.

Men hvordan får jeg lige tid til det, tænker du måske ? Du orker måske ikke at skulle ned i fitnesscenteret efter arbejde? Og det der med gravid yoga er måske heller ikke lige dig? Bare rolig. Du behøver skam ikke gå på alle mulige fancy træningshold.

Det er faktisk helt fint at få motionen tænkt ind i det daglige med f.eks. at gå en tur, cykle til og fra arbejde, eller at tage trapperne i stedet for elevatoren, mens du er gravid. En tur i svømmehallen er også en dejlig måde at få motion på, når du er gravid. Særligt når du bliver større og tungere.

Det kan også være en god ide at lave nogle øvelser som styrker din ryg og mave, da det er den del af din krop som bliver mest belastet undervejs i graviditeten, som babyen vokser sig større. Stærke ryg- og mavemuskler mindsker risikoen for lænde- og bækkensmerter. Derudover bliver du glad for at dine mavemuskler er stærke, når du skal presse din baby ud, da det går meget nemmere, hvis du har gode mavemuskler. Det eneste du skal være opmærksom på, hvis du laver mavebøjninger er at du ikke kommer for højt op med skuldrene fra gulvet, efter dine mavemuskler har delt sig. Det kan du nemt tjekke selv. Når du kigger hen over din mave, når du løfter skuldrene fra gulvet og spænder op i mavemusklerne og bøje dig frem mod dine knæ, så skal maven stadig have en blød runding. Den må ikke ligne en Tuborg klamme:

Hvis dine mavemuskler ser ud som Tuborg klammen er du kommet for højt op og presser dine tarme op mellem de adskilte mavemuskler, hvilket ikke er godt.

Er du nysgerrig efter at lære mere?

Vil du også følge din og babyens udvikling uge for uge?

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og du vil hver uge modtage en mail ud fra din terminsdato, som fortæller dig, hvad du kan forvente på lige dette stadie af din graviditet og hvor langt din baby nu er i sin udvikling.

Du vil hele tiden kunne følge med i hvad der sker der inde i maven med babyen og hvilke forandringer du kommer igennem. Du vil også modtage gode råd og vejledning til at få en omsorgsfuld graviditet for dig og din baby. Desuden vil du modtage information og tilbud, som er relevante i forbindelse med graviditet, fødsel og barsel.

Du kan til enhver tid afmelde nyhedsbrevet ved at klikke i bunden af en af vores mails. Læs mere om vores privatlivspolitik her.
.

Din terminsdato:


Kender du ikke din termin? Beregn den her...

Kom med i fælleskabet med andre gravide og mødre…

Mere end 1,7 tusinde fantastiske og hjertevarme medlemmer

Velkommen i det hyggelige fællesskab, hvor du kan fordybe dig i din graviditet og barsel.

Ofte kan graviditeten og moderskabet føles overvældende og ensomt, og bliver ikke værdsat nok af vores moderne samfund som det burde.

Det vil vi gerne lave om på, derfor har vi lavet denne gruppe og er glade for at kunne byde dig indenfor i vores hjertevarme fællesskab. Her fejrer vi graviditeten, fødekræfterne og moderskabet.

Gruppen er propfyldt med skønne kvinder, som gerne vil dele af deres erfaring, fejre dine glæder sammen med dig, og trøste dig i de svære tider.

Udover at vi ind i mellem deler viden og holder foredrag, så er det også et rart fællesskab, hvor du kan få sparring fra os og de andre (kommende) forældre i gruppen.

Så har du et spørgsmål eller bare noget, du gerne vil fortælle os andre, så er du altid hjertens velkommen til at lave et opslag i gruppen.

Vi glæder os til at lære dig at kende.

Gør noget godt for dig selv og din baby – kom med i gruppen…